Aussieringens

Alla inlägg under november 2010

Av Carina Losenborg - 19 november 2010 16:30

Fryser jättemycket för jag kom på att jag skulle gå ut och träna lite slalom med damerna. Händerna är stelfrusna men vad de är duktiga, körde bara 4pinnars slalom och tränade bara på ingången.

Körde Bimbo först och hon tar ingången relativt bra men slarvar ibland, dock kan jag halvspringa brevid henne nu och hon gör slalomet. Jag började oxå att inte säga något utan att se om hon förstår själv vad hon ska göra, lite intressant för efter ca 1 sekund när man går fram emot slalomet så tar hon det. Hon tittar på mig sedan kör hon på och det är ju det jag vill, ibland hinnner inte jag med henne så jag vill att hon ska kunna köra utan mig.  Hon är ju ingen hund som hittar på egna saker och tar fel hinder så det är ju inget problem inte än iaf :) Så det är bra om hon kan tänka lite själv, vet inte om andra håller med mig för så kanske man inte gör i agilityn men så gör jag o det brukar bli så bra så ;)

Körde henne ganska många gånger iaf och det gick bra men jag vill ha mer fart och jag vill ha bättre säkerhet.
Tog och tränade lite sättande igrupp oxå, började med att säga sitt kvar när jag lämnar henne och inte säga stanna som jag brukar göra, mycket belöningar och upprepning av sitt kvar och det fungerade bra, dock gav jag henne ingen möjlighet att misslyckas. Kommer att träna det en del så får vi se om det går bättre med den metoden.


Sedan tog jag ut Bus och körde henne på samma sätt som Bimbo, hon är duktig men förväntar sig ett fotkommando så hon har lite för mycket uppmärksamhet på mig. Kan bli svårt när man ska köra med henne eftersom hon är så förarbunden. Men vi får se hur det går första gången hon ska tävla, kan bli så att hon hoppar och skuttar. Ulrika ska ju köra henne på en inoff den 27:e i forserum. Ska bli roligt att se hur det går, de har inte tränat tillsammans så mycket så det går nog som det går. Dock är ju Ulrika duktig så det går nog bra!


Ikväll är det ju fredag och det är härligt, dock ska jag ju tävla hela helgen, inne i ridhus imorgon men ute på söndag. Jag ser faktiskt fram emot att tävla nu. Båda hundarna känns redo och jag är inte ens nervös (än) :)

Jag och Ulrika ska åka tillsammans båda dagarna, härligt med sällskap så man slipper åka själv. Ulrika ska dock bara tävla imorgon men hon är snäll och följer med mig iaf som sällskap :)

Av Carina Losenborg - 19 november 2010 11:49

Idag skulle det bli träning av med ett helt gäng glada vänner. Åkte ganska tidigt till klubben och tog med hundarna ut på en promenad. Sedan gick jag tillbaka till klubben och tog med Beon ut.


Beon går väldigt fin i foten nu, inga större problem så går han så imorgon ska han kunna få ett bra betyg.

Läggande och ställande körde jag oxå och det gick bra. Han gör det jag ber honom om. Apporten gick oxå bra men då började det trilla in folk så koncentrationen var helt riktat på dem och inte mig, så jag satte in honom i bilen och tog ut Bimbo.

Körde rutan med henne från flera håll och med ca 15 meters avstånd, klockren :) Springer in i rutan och stannar snabbt :) SÅ glad över detta :)

Kör inkallning och hon stannar snabbt och bra, foten går jättebra.
på apporteringen så kan hon bli lite övertaggad och skälla till ibland men det blir bättre o bättre och nu leker hon inte så mycket utan springer o hämtar den fint. Gick bra med apporteringen över hinder oxå.

Hon fick oxå testa på sittande i grupp och plats. På sittandet så vill hon gärna lägga sig, vet inte riktigt men jag ska nog börja om med detta moment. Platsen var inga större problem förrän hon kom på att det kliade på svansen så det var man ju tvungen att åtgärda.. ja ja jag är hemskt nöjd med henne iaf.


Bus fick oxå lite träning idag, foten går bättre och bättre och hon följer bra och nu började sättandena bli rakare. Tränade mycket på possition. Körde både ställande och läggande och det går bättre och bättre, nu kan jag gå ifrån ett par steg :)

Inkallningen är inga problem och inte hoppet heller.

Sedan gick jag och pratade lite med ett par andra under tiden låg hon plats med hundar omkring henne som lekte med bollar mm men hon låg :) Hon är duktig min lilla skrutt :)

Sedan fick hon göra en riktig plats oxå och den låg hon jättefint på oxå.


Tog sedan ut Beon igen och körde lite till med honom, då gick han bättre och var jätteduktig så det ska nog gå bra imorgon om inte mina nerver kvaddar för mycket ;) Det vet man aldrig hur nervös jag blir.. iaf så är det en lång tävlingshelg och någon hund borde ju gå bra någon dag :))))


Nu har jag kommit hem och hunnit få i mig lite mat. Hundarna ligger utslagna på golvet och sover. Funderar dock på om jag ska ge mig ut i skogen i em och lägga ett par spår till dem.. får se.. men lite sugen är jag allt.. :)

Av Carina Losenborg - 18 november 2010 08:17

Fick börja dagen med att bli arg på Bimbo. Hon tycker ibland att man ska springa ut och hälsa på andra hundar som går utanför vår tomt. Det är inte tillåtet och det vet hon men ändå kan hon inte låta bli. Så idag kommer en hund gående utanför och vips så var Bimbo på väg dit, de andra hundarna följer då henne men när jag röt i så kommer genast Beon, Bus därefter men Bimbo är lite sen så henne fick jag gå ut till vägen och bära in.. Suck.. har man Bus och Beon ute så kan de skälla på en annan hund men inget mer men Bimbo hon måste hälsa..

Hon är ju inte farlig för andra hundar men det kan ju inte den stackars ägaren veta. Men nu är de alla i tryggt förvar inne och ska så förbli. Funderar på hur jag ska göra för att se till att det inte händer igen, vill ju kunna ha hundarna ute på tomten lösa.. hmm jag ska nog kunna klura ut något..


Iaf så har björn tagit min bil idag och jag tar hans så jag har lastat in hans vinterdäck i bilen och ska åka och byta dem. Sedan ska jag ta en lång promenad med hundarna innan det blir frukost och en tripp till djuraffären.


Ska träna med alla hundarna idag oxå så jag har en massa att göra. Jag är ledig i 3 dagar, har bara en kund i kväll men jag har faktiskt tagit mig ledigt. Jag känner i kroppen att jag är trött och sliten så jag behövde ett par dagar att göra vad jag ville på. Att jobba är roligt men jag har knappt varit ledig sedan förra året, en dag här och där under detta året men inte över 3 dagar i rad. Så nu ska jag iaf ta det lite lugnt.. :)

Av Carina Losenborg - 17 november 2010 15:55

Var bara tvungen att gå ut och prova att lägga plats med alla 3 hundarna. Tog ut alla 3 och band upp dem, tog sedan Bimbo och lade henne plats, sedan kopplade jag loss Beon, lade honom, tog sedan Bus och lade henne. De låg alla fint i 3 minuter, satte sedan Bus upp, gick sedan till Beon och satte honom och sist till Bimbo. Nu satt alla hundarna fint på rad så då passade jag på att köra sittande i grupp oxå. Gick jättebra!!

Tog sedan bort en hund i taget tills bara Bimbo var kvar.


Tog och körde apporten med Bimbo, hon gjorde den kanon, tog den korrekt utan att leka med den!! Underbart jag som har jobbat så med detta. Körde den massor av gånger o den satt. :)

Foten fungerar bättre och bättre, hon har bra possition o bra kontakt.

Körde rutan och hon strulade lite nu men kom på vad jag ville och sprang fint dit. Har provat många olika avstånd och ofta går det bättre om jag inte är för nära utan ca 15 meter bort är hon som bäst :)

Ställandet under inkallning gick jättebra!! Hon stannade jättefort!! Är så nöjd med henne! Fjärren inga problem.


Sedan tog jag ut Beon, körde lite fot med honom och den sitter klockrent, han kan bli lite ivrig just när man ska iväg och komma lite långt fram i possitionen men han rättar snabbt till sig och jag får tänka på hur jag gör när jag startar.

Läggandet inga problem han lägger sig fast inte så fort, dock vill han gärna sätta sig upp innan jag har sagt det till honom, men det är ju ett mindre problem.

Inkallningen går kanon.
Ställandet stannar han snabbt men här vill han gärna sätta sig innan jag sagt att han ska. Apporten är inga problem han tar den inte innan jag säger till honom och håller den fint.


Sedan tog jag ut Bus, körde fot med henne och hon har så bra possition och följsamhet att man bara ler, men hennes sättanden är snea så det jobbade vi på idag. Körde korta korta inkallanden med fotkommandot och ibland kommer hon rätt men ofta chansar hon på vad hon ska göra. Hon testade med att lägga sig eller sätta sig en bit ifrån men tillslut när hon sätter sig rätt berömde jag massor och sedan blev det bättre och bättre. Kommer snart att fungera tror jag.

Sedan körde jag några lägganden med henne och det är hon snabb och bra på. Kan ta ett par steg ifrån henne nu utan att hon reser sig.

Inkallningen inga problem ev ett snett sättande.


Nu ligger alla hundarna trötta och utslagna på golvet och sover. Tuva har gjort sin matteläxa på 3 minuter och sedan gick hon iväg för att pyssla. Jag sitter kvar här vid datorn men tänkte jag skulle börja laga mat så den är klar tills Björn kommer hem :) Imorgon blir det mer träning!!!


Jo förresten så körde jag Bimbo på ett par slalom oxå. Hon tar nu ingången även om jag står 2 meter bakom slalomet och skickar henne.. så det går framåt även där. :)




Av Carina Losenborg - 17 november 2010 12:40

Idag var det äntligen dax för lite träning med goda vänner!! Åkte upp till Huskvarna HK och träffade gänget där. :) Vi började med en plats och Bimbo har ju gått upp på platsen de senaste 2 gångerna på tävling så jag känner mig lite osäker på detta. Har varit en del störningar som har gjort det men ändå, hon ska veta vad platsen är. Vi körde en lång plats och hon pep lite men annars låg hon fint kvar. Pipet kommer när hon är taggad.

Körde sedan rutan på 15 meters avstånd och den satt klockrent! Med bra fart sprang hon direkt till rutan och stannade!! Min duktiga hund, testade det 2 gånger till med att sedan gå mot rutan och belöna och sedan göra som i 3:an och kalla in när jag gick ifrån henne. Första gången kom hon in på fel sida med 2:a gången satt den fint. Så idag fungerade rutan jättebra!

Gick en del fot med henne oxå och den fungerade bra, tränade en del på possitionen i språngmarch. Körde apport både över hinder, vanlig och metall. Det gick bra men hon är lite övertaggad. Tränar mycket på att hon ska få ett bättre gripande hon vill ju gärna leka med apporten men idag gick det bättre, hon verkade förstå vad jag vill. Hon kan bli så övertaggade att hon skäller men jag ska träna mycket nu i 3 dagar så får vi se om det blir bättre tills i helgen.

Ställande under inkallning gick kanonbra utom en gång då det tog lite lång tid.

Fjärren gick oxå jättebra, tränade en del med att köra ställande från läggande. Det gick bra om jag står nära.


Sedan körde jag Beon, idag lyssnade bra, gjorde vad jag bad honom om. Han lade sig ganska snabbt i dag och stannade ok. Tränade inte så mycket med honom men jag ska göra mer i em..


Bus fick ingen träning idag men det ska jag göra i em, men jag ska snart hämta Tuva så det får bli senare.

Av Carina Losenborg - 16 november 2010 08:26

Vaknade och gick och väckte Tuva, hon kraxade fram ett " jag har jätteont i halsen mamma" :( Jaha jag fick iaf på henne kläder och satte henne i soffan med en tallrik fil, Ibland hjälper halsont när man får äta lite..

Men denna gång var det bara ännu värre av att äta :( Så nu får Tuvan stanna hemma från skolan idag och bara ta det lugnt.


Hundarna har iaf varit ute och de har fått mat nu tycker de att det är tråkigt så jag ska plocka fram lite ben åt dem så får vi se om de vill ha dem.

Jag har en kund vid 9 så de får faktiskt ha det lite tråkigt :)




Av Carina Losenborg - 15 november 2010 10:36

Igår hade jag en slappardag, är ju i princip aldrig ledig iaf inte en hel dag :) Så igår gick jag upp ur sängen enbart för att gå ut med hundarna, sedan kröp jag tillbaka ner igen :) Så skönt det var, att bara slappa.. Ska nog försöka mig på att göra det fler gånger.


Idag har jag lämnat Tuva i skolan och sedan gick jag och hundarna ut en promenad i regnet. Sedan åkte jag ner till min naprapat :) Knäckte till min nacke och ländryggen, skönt!

Nu har jag kommit hem och hunnit städa nedervåningen, ätit frukost och nu vätar jag på min praktikant för kl 11 är det dax att börja jobba. Idag har jag kunder fram till 8 så det blir ganska många idag men det är bra!



Av Carina Losenborg - 13 november 2010 17:09

Idag var det dax för agilitytävling i varberg,vi begav oss hemifrån vid kl 4 i morse och var på plats vid 7. Banvandringen för hoppklassen var först och jag hade startnr 12. Banan hade en riktig svårighet för oss och det var att den började med däcket.. Bimbo har haft problem med just däcket så jag blev ganska orolig över detta.. Sedan var banan inte speciellt svår utan en riktig springbana.

När det är vår tur så sätter jag bimbo och när jag släpper på henne hoppar hon i ramen, tar tillbaka henne och då hoppar hon tillbaka så vi blir diskade.. Men hoppar sedan däcet och vi kör vidare, får inget flyt och hon är skällig och okoncentrerad.. men vi tar oss igenom hela banan utan några större problem.


Sedan har jag ett tag till jag ska starta i agilityn vi hade startnr 100 där så det vara bara att vänta. Jag fick besök av ett par framtida valpköpare oxå och det var hemskt roligt och givande. Roligt att de ville komma och titta och hälsa på hundarna.


När det var min tur så var jag hemskt nervös och bimbo fortfarande supertaggad.. till min stora glädje tar hon däcket och sedan kör vi på. kommer helt fel på slalomet och hon bara fjantar sig, tar det tillslut men med 15 fel.. tar sedan allt kanonbra, drar på ordentligt över hindrena och man behöver inte styra henne utan hon springer på.. sedan kommer vi till vippen där hon kommer fel och för att rätta till det tar hon ett hopp över den och blir då diskad.  men vi kommer i mål iaf och jag är nöjd med henne, vet dock vad jag ska göra annorlunda till nästa gång och det är att jag ska köra henne ett ordentligt pass dagen innan så hon inte har så mycket överskottsenergi, men jag är glad över dagen iaf..


Speciellt glad är jag över att Ulrika och Atlas tog en pinne i Agilityn idag!! Stort grattis till er båda!! Ni är bäst!! 

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards