Aussieringens

Alla inlägg under oktober 2012

Av Carina Losenborg - 22 oktober 2012 15:04

Nu har jag varit dålig på att blogga igen.. jag har haft en ganska lugn helg, mycket slappande. Bus o jag har mest tagit det lugnt och inte gjort så mycket, vi har tränat lite på våra promenader dock..


Jag längtar som tokig ett par veckor framåt dock. Jag skulle vilja veta om Busan är dräktig.. ;) Men den som väntar på något gott..

Jag är iaf glad för att jag har så många bra och duktiga hundmänniskor som står på min valplista. Det är alltid roligt när man vet att man har bra valpköpare, där man känner i hela kroppen att detta kommer bli kanon. Att de kommer bli perfekta valpköpare.. Jag går alltid på min magkänsla när det gäller valpköpare, jag vill känna i hela kroppen att det kommer bli bra. Jag säljer aldrig en valp om jag har den minsta tvekan, då låter jag hellre bli. Vill ju att mina valpar ska få de perfekta hemmen.. Jag vet inte hur andra väljer sin valpköpare eller om de säljer till alla som vill (dvs har ont om valpköpare) men jag vill inte sälja till första bästa, jag vill att alla ska bli glada och nöjda med sina valpköp. Jag vill kunna gå med mitt huvud högt och kunna säga att jag gjorde mitt bästa.
Om jag säljer någon en hund där jag vet att det inte kommer bli bra, t ex någon vill ha en hund till erbart utställning, då är det bättre att de köper en valp av någon annan då jag föder upp bruksaussie.. Jag vill att inte behöva skämmas över att ha sålt en hund som ägaren inte kan använda till de som de vill. Låter detta dumt?? Jag tycker inte det, jag försöker vara ärlig med vad jag har i kopplet och jag vill gärna att andra själva ska skaffa sig en egen uppfattning, därför känns det extra skönt när nu många av mina kompisar vill ha valpar efter Bus, det är ju det ultimata berömmet av ens hund eller hur, att folk älskar henne lika mycket som jag..


Detta blev ett flummigt inlägg men jag har ont i mitt huvud och mår inte så bra just nu.. känner att jag inte är så klartänkt ;)

Av Carina Losenborg - 19 oktober 2012 08:53

Nu är vi ensamna, jag o Bus.. kändes väldigt tomt att inte ha 2 hundar, man blir liksom van vid 2 glada hundar som kommer o hälsar på morgonen, men iof Bus kan bli glad som 2 ;)

I dag är det fredag och helgen närmar sig, i kväll får vi besök av goda vänner och även Bus får besök av sin bästaste hundkompis :) Ska bli riktigt roligt!

Imorgon ska jag ner till gymmet på fm och genomföra ett bootcamp pass, dvs 75 minuter armeträning men armhävningar, löpning och jumping jacks.. usch säger jag bara, undrar om jag kommer orka detta :) men det ger ju bra fettförbränning :) Får ladda med mycket kolhydrater ;)

Sedan funderar jag på att åka hem till mamma en sväng o hälsa på henne det var ett tag sedan jag såg henne så det är dax nu :) Sedan blir det bara att slappa o umgås med familjen :)

På söndag ska både jag och Tuva träna, Tuva tränar dans på gymmet och jag tänkte köra ett styrketräningspass :) Sedan blir det nog bara att vara ute och träna lite med Bus, fixa saker som behöver fixas och njuta av helgen..

Vad ska ni göra i helgen??


Jag tränade lite med Bus idag och hon är sååå taggad men splittrad. Hon är ju hungrig till tusen så allt man hittar kan ev ätas.. (hon blir alltid sådan vid löp) men hon verkar mycket nöjd och tillfreds och tacka för det så roligt som hon har haft de senaste dagarna :) Vi tränade iaf lite liggande under gång och inkallningar.. Problemet är bara att när hon är så taggad som hon är nu så blir farten lite för hög så hon hinner inte bromsa utan springer rakt in i mig.. ;) jaja det är lätta problem :)

Hon ska nu få långa promenader i helgen så vi hoppas på fint väder som de har lovat, det enda tråkiga är ju att det knappt går att gå i skogen då det är så blött att man helst skulle ha simfötter och bikini på sig, dock blir detta nog lite kallt :) Tur att man iaf har en hund som gillar vatten, tänka vad jobbigt för hundar som hatar vatten.


Av Carina Losenborg - 18 oktober 2012 08:55

Ibland säger hundfolk att hundar som verkligen gillar varandra får fler valpar, alltså om de fåt välja partner själva. Vad tror ni om detta?? Eller beror det helt på genetik eller på vilken dag man parar??

Jag har oxå hört att kommer tiken o hanen från små kullar så får de små kullar själva och tvärt om, dvs kommer tiken från en stor kull så får hon många valpar?? Stämmer detta?? I många fall gör det nog det men dock tror jag inte att det alltid stämmer.

Bimbo kom ju från en stor kull på 10 valpar, själv fick hon 7, 8 och 9 valpar

Beon kom från en kull på 7, han fick 9 och 7 valpar efter sig.

Bus kommer från en kull på 10 och Baileys från en kull på 8, betyder då detta att de kommer få massor av valpar själva oxå?? Visst är det intressant att fundera på men vi får se vad det blir..


  

Här kommer en bild som jag hittade från 2010 på Bus.. Var nog en höst bild men nästan exakt för 2 år sedan.. :) Min lilla skata har blivit stor :)

Av Carina Losenborg - 17 oktober 2012 15:04

Nu är Bus parad med Aussieringens True Baileys.
Bus längst till vänster och Baileys längst till höger! I mitten Baileys mamma Bimbo :)


 


Valpar väntas runt den 19 December och blir leveransklara i mitten av Februari.
I denna kullen kan vi få alla färger men bara lång svans! Vi förväntar oss hundar med mycket arbetslust och motor men som är lyhörda :)




Av Carina Losenborg - 9 oktober 2012 20:41

Morgonen började med ösregn, hundarna tittade på mig och sedan gav de sig ut, visste att jag skulle träffa en kompis lite senare så det fick bli trädgårdsrastning på morgonen :/ hundarna lekte och kissade hysteriskt så det tog inte så lång tid innan de var rastade.. :)

Jag packade ihop mina saker och tog o åkte till gymmet, det gör jag varje tisdagsmorgon o det är såå skönt att få träna  på förmiddagen, iaf en dag i veckan. När jag kom hem så kom Felicia och vi gav oss ut med hundarna i ösregn.. det regnade verkligen enormt mycket så det var regnkläder o keps på.. :) Roligt att träffa Felicia, det är inte så ofta vi har tid att träffas så det är alltid roligt..
Sedan har jag jobbat en del men även hunnit med att vara med Tuva på simhoppskolan. Roligt att se hur de utvecklas o jag är glad att jag slapp hoppa från 7:an ;)  

Iaf det jag är enormt nöjd med idag är att jag har ätit bra idag, 6 mål med bara nyttiga saker, inget socker!! :) Jag är oxå enormt imponerad av hundarna, de är lugna och snälla för Bus har tydligen inte gått in i höglöpet än.. så Baileys bryr sig knapp om henne utan när han vill leka.. De har enormt roligt tillsammans!! Inget pip eller gnäll bara snälla hundar!! Dock kan hon gärna få gå in i höglöpet snart får det är såå tråkigt att vänta ;)


Imorgon blir det dock ingen träning utan bara besiktning av bilen, jobb och sedan ska jag hålla en föreläsning på Höglandets BK på kvällen så ännu en fullspäckad dag :) Ska bli enormt kul med ännu en föreläsning..



Av Carina Losenborg - 8 oktober 2012 08:34

Jag har de senaste dagarna funderat över mitt liv och mina matvanor. Jag har ju alltid gillat söta saker som kakor, bullar, läsk, godis mm o det är ett litet problem med det.. Jag är sockerberoende!! 
Jag har ju slutat helt med colan och det måste jag säga att jag är väldigt stolt över, ingen läsk alls på 5 veckor :) Men jag är sååå sugen hela tiden på allt annat gott.. Jag måste bli av med detta.. Man kan ju inte träna som en tok och sedan förstöra allt med en massa godis.. fungerar ju inte..

Så då är frågan hur gör man?? Någon somhar gått igenom detta och vet?? Ska jag borsta tänderna varje gång jag blir sugen eller hur gör man?? Kommer ju blir hemsk att ha här hemma om jag inte får äta något sött.. snacka om abstinens..


Baileys är här nu oxå men ingen action än.. De är så coola båda hundarna, har legat lugnt o sovit brevid varandra, leker som tokar.. man ser att Baileys vet om att det inte är dax än och han gör inget för att reta Bus så de går så bra här hemma.. men snart kanske?? Man hoppas ju ;)



Av Carina Losenborg - 4 oktober 2012 15:25

Idag har vi haft finbesök av Linny och Anne-Lie :) Vi började dagen med att gå en rejäl runda vid IKHP- stugan, jag kan säga att det regnade och marken var inte helt torr ;) Jag lyckades tom trilla och smutsa ner mig från topp till tå i leran.. jaja..
Det var jättekul att träffa Linny, har inte sett henne sedan hon var valp, hon är enormt lik sin mamma i sättet och man kan definitivt se att hon är en av Bimbos valpar :) Linny o Anne-Lie är ju enormt duktiga och det märks vilken kontakt de har när de är ute.. Linny släpper knappt A-L med blicken.. enormt lyhörd och mycket mysigt hund!! Som alla andra i True-kullen :)
Bus är ju dock inte på sitt mest förtjusande humör just nu, hon ska antingen leka eller sätta på hundar som hon träffar men men vad begär man ev en hormonstinn tik som bara vill ha lite mys ;)


Vi har även tränat lite apportering nu i em, vi började med att hämta grytlock, dickborstar, metallsaker, äggskivare, plastpåsar mm o det är inga problem, hon tycker det är kanonkul att hämta vad som helst till mig..

Då kom jag på att jag provar med ett ägg och med en tomat..

Hon springer ut tar ägget och bär det till sin korg??? Jaha.. ja det är mat så det ska man givetvis ha i korgen eller??? Ber henne igen jag då kommer hon med det men precis innan hon kommer fram till mig så tappar hon det.. vilken belöning.. som sagt mat ;)

Hon får slicka i sig ägget o sedan ber jag henne hämta tomaten. ja den kommer hon med snällt och ger mig i handen. Tittar på den och inte en enda skråma.. 
Vi är en bra bit från att kunna apportera korv men det tar sig ;)


Sedan gick jag ut o hämtade min tungapport, jag har en sådan som man kan lägga till o ta av vikt på. Jag satte på 2 kg och lade ut apporten, vad tror ni min hund gör??? Jo springer ut, hämtar den och kommer o sätter sig fot.. duktig hund!!! Skönt att ha en hund som hämtar allt jag ber henne om ( utom ägg då) :)


I dag har jag oxå gjort 3 formar med lasange, både en som är nyttig med köttfärs, tomat, spenat, lök mm o 2 st vanliga.. man måste ju variera sig :) I kväll blir det träning och sedan kommer ju BJörn hem från USA vid 9 tiden, det ser jag verkligen fram emot, det har varit tomt utan honom!!

Av Carina Losenborg - 3 oktober 2012 13:03

Jag har gått i flera dagar och väntat på att Bus ska börja löpa. Hon har slickat sig ganska mycket och man ser att hanar börjar reagera på henne.. Men jag har inte sett någon blödning så det har bara varit att vänta.. Nu idag såg jag dock att löpet har kommit igång :) Äntligen :) 
Så nu blir det till att plocka ner Baileys hit och sedan får de göra vad de ska ;) Känns som om det kommer bli valpar runt lucia så jag får väl börja planera min julledighet nu :) Ser verkligen fram emot detta med valpar igen :)



Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards