Aussieringens

Alla inlägg den 1 december 2012

Av Carina Losenborg - 1 december 2012 10:54

Nu ska jag ta upp något som har legat och grott i flera veckor.. något som jag vet att jag kommer få massor av kritik för.. men jag vill ändå ta upp detta med vargar..


Som många av er vet är det en varg som går runt här nere i Jönköpingstrakten och människor är hysteriska.. För min del kan jag inte förstå varför?? Det finns mycket farligare djur än varg här nere.. 

Förrut när jag var ute och red så brukade jag rida tillsammans med ett gäng, de var hysteriskt rädda för vildsvin, älg mm mm så såg vi en älg var de tvungna att vända och galoppera därifrån.. jag o min häst brukade bara rida förbi älgen o titta lite på den.. jag suckade även då.. vilda djur är sällan farliga om man inte stör dem, ger sig in i deras flock, väcker dem eller hotar dem..


Att detta med vargen har blivit så panikartat kan jag inte riktigt förstå, den hunden som blev biten av en varg på dummemosse var lös och ägaren såg aldrig vad som hände, det kan ju faktiskt vara så att det inte var vargen om attakerade utan hunden som gick fram till vargen och vargen fredade sig??? Men nej självklart är vargen farlig men inte hunden?? Jag vet många hundar jag inte vill ha runt mina barn och hundar!!


Jag kan förstå att de som lever med varg inpå knuten kanske tycker detta är otäckt men det är faktiskt så att jag är mer rädd för vildsvin än för varg.. det finns massor av vildsvin i markerna men man går ändå ut i skogen och stöter man på dem jag då kan man nästan lova att man blir påhoppad men vargar är skygga, hotar man dem inte så försvinner de snabbt.. skriker man och låter lite så försvinner de ännu fortare..


Det som oxå gör mig brydd är att många som skriker varg är människor som själva har varit uppe och "myst" med vargar på kålmården.. hur går detta ihop?? Antingen är man rädd för dem eller inte.. O för min del så är jag inte det minsta rädd, jag har stött på varg 2 gånger i mitt liv, en gång i halland och en gång i blekinge, jag kommer fortsätta gå ut i skogen och skulle jag ha tur och stöta på en varg kommer jag stanna o beundra detta vackra djur..


Nu kommer massor av er säga att jag kommer inte göra detta om det går till attack.. njä kanske inte men den dagen den sorgen, jag kommer inte lära mina barn att djur är farliga och ska utrotas utan att alla har en plats i vår natur och att alla behövs.. Jag för min del skulle gärna se mer varg om de kunde ta o äta upp lite av vildsvinen som förstör våra skogar.. gärna lite rådjur oxå ( så kanske vi skulle slippa en del fästingar)..


Det var det jag ville säga.. o jag vill inte kritisera er som är rädda bara ge min syn av saken.. ;)

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards