Aussieringens

Alla inlägg den 20 augusti 2010

Av Carina Losenborg - 20 augusti 2010 17:07

Nu har jag börjat fundera på detta med lydnaden och varför mina hundar gör som de gör i vissa moment. Jag har testat en hel del nya saker och det verkar fungera kanon, dock kan inte hundarna alla momenten helt och fullt utan jag jobbar på.

För att kunna säga att hunden kan ett moment helt och fullt ska den klara av att göra det 100 gånger av 100 och med olika typer av störning. :) det ni, kan era hundar det?? Inte mina!


iaf så började jag träna med:


Beon:

Tanken är att belöna oftare och belöna så fort han gör rätt, ha roligt på planen och att han lyckas. Det gick bra idag! Jag körde inkallning, rutan och fot med honom och det gick kanon. Så vi slutade när det gick som bäst.

Bus:
Körde jag läggande, hoppet och foten med, hon fick oxå prova på rutan och det gick jättebra, hon är mycket lyhörd så man får passa på att belöna henne när hon gör det bra.

Bimbo:
Har jag ju haft en del problem med när det gäller att hon blir övertaggad och går och piper, detta tror jag att jag har hittat en lösning på. Så fort hon piper stannar jag bara och står still i 15 sekunder det tycker hon är skittråkigt så hon har faktiskt blivit bättre. Har oxå lagt upp träningen så att de momenten som kräver hög stress nivå tränas först såsom apportering, hopp, inkallning och rutan.
Foten, läggandet och ställandet är medelstressande och platsen är ingen stress alls i..

Så jag började med apporteringen - här springer hon ju alltid ut och slänger sig över apporten, tar den med tassarna och tuggar lite på vägen in, fick henne att ta den långsammare och komma utan tugg, är mycket nöjd. Nu gäller det bara att se om detta håller i sig eller om det är en tillfällighet.
Sedan tränade jag inkallningen - 1:a gången stannar hon aldrig. men jag går bara tillbaka med henne och gör om så nu har hon börjat förstå att om man ska få bollen måste man sitta kvar och sedan stanna på kommando.
Foten där börjar hon lugna ner sig och koncentrerar sig bra när hon vet att jag har boll som kan komma, tränade vänstersvängar idag och de satt kanon tillsist.
Platsen var lite knivig i dag, hon ville inte ligga så jag jag gjorde om den och då låg hon, tänkte dock lägga sig på rygg och göra ett bimboryck med slutade direkt när jag sa till henne. Lade henne ganska länge och det gick bra.


Hon är duktig och jag ser fram emot nästa helg när jag ska tävla henne, om hon gör det vi tränar på kan hon gå riktigt bra, det som känns som om vi har att träna på är inkallningen där hennes procent bara ligger på ca 60 och rutan där den ligger på 50%  måste få upp dem till iaf 80%. Så nu är det hårdträning med henne och de andra får ta det lite lugnt..

Av Carina Losenborg - 20 augusti 2010 08:25

Igår var det dax för Bus att gå kurs i Agility. Hon började en nybörjarkurs för Ulrika uppe på Jbk.

Vi åkte upp ganska tidigt för att kunna gå en sväng innan träningen och jag tog bara med Bus, detta tycker hon är mycket märkligt när jag gör men gillar det skarpt. Iaf tog vi oss en skogspromenad och möte sedan upp de andra kursdeltagarna vid klubbstugan.
Bus är mycket enkel att ha med sig det räcker att man säger till henne att hon ska ligga stilla så gör hon det, andra hundar kan försöka nosa på henne men hon ligger, min duktiga tjej.

Iaf så gick vi ut och skulle gå igenom alla hinder, vi hade 3 stationen.
station nr 1 kort tunnel, lång tunnel och platttunnel - inga var några problem för bus, Hon har dock mer problem om man bara står och försöker få henne att gå in, det går bättre om man springer och bara säger genom då springer hon rakt igenom utan problem.

Station nr 2 hopp, däcket och långhoppet - Inte heller där har hon några problem utan tar alltihop men vill ibland hoppa brevid på däcket så det måste vi träna mer på. Körde lite kombinationer på hopp oxå och hon tar det man visar henne.

Station nr 3 balans, A-hindret och vippen -  hon tar dessa utan problem och är inte rädd för gungbrädan så det lovar gott inför framtiden.

Efter träningen gick jag av henne och stretchade henne!

Nästa vecka kommer vi inte vara med på kursen då har jag andra saker för mig

:( men de ska gå igenom slalom då och det kan vi ju träna hemma i trädgården :)


Bus är duktig och det är roligt att bara åka och träna med henne, det som jag gillar mest hon henne är hennes följsamhet, ett bra ord när det gäller hundar! (men inte människor) Hon är enormt roligt och glad och tar allt man ger henne, hon är enkel att jobba med och uppmärksam. En mycket rolig hund!

Ska lägga mycket energi på henne under hösten och våren, tanken är att hon ska kunna starta båda agility och lydnad i vår. Då kommer ju inte Bimbo kunna tävla pga valpar så då är de Bus och Beon som ska tävlas och tränas.



Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Om Bus nu är dräktig hur många valpar kommer hon då att få??
 1-2 st
 2-3 st
 3-4 st
 4-5 st
 5-6 st
 6-7 st
 7-8 st
 8-9 st
 9-10 st
 fler än 10

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards